Thursday, April 18, 2013

Japanese indigo seedlings Väritattaren taimia


Vihdoinkin lumet sulavat ja alkaa näkyä kevätkukkia. Kasvihuoneeseen laitettiin viime viikonloppuna lämmitys ja sain siirrettyä taimet sisältä sinne. Tomaatteja yms ja myös väritattaren taimet. Isot taimet kuvassa ovat niitä, mitkä kylvin jo tammikuussa, kun kokelin siementen itävyyttä, enkä tietenkään voinut heittää itäviä taimia pois. Näissä isommissa taimissa jo näkyy kahta erilaista lehtimuotoa.
Takana on pieniä maaliskuun lopulla kylvettyjä väritattaren taimia, jotka hiukan venyivät sisällä, mutta se ei haittaa, koska kouliessa ne voi istuttaa syvempään (ihan kuin tomaatintaimet) ja nyt ollessaan paremmassa valossa ne kyllä tuuhistuvat ja alkavat kasvaa kunnolla.

Nämä väritattaret ovat tärkeimpiä värikasvejani, ja niitä tulee eniten. Sinistä ei ole koskaan tarpeeksi. Lisäksi laitan ensi viikonloppuna morsinkoa kasvamaan. Viime vuotiset taimet ovat vieläkin lumen alla, joten en tiedä miten ne ovat talvehtineet, mutta toivottavasti ainakin osa olisi jäljellä, jotta saan uusia siemeniä ja lisäksi niillä voi värjätä, jos katkaisee kukkavarren pois niin, että tulee enemmän lehtiruusuketta, missä on sinistä indigon esiastetta. Täällä aikaisempaa kokemusta niistä.

IN ENGLISH
Finally the snow is melting and spring flowers are popping up. Last week-end we put the heating on in the greenhouse, and I moved my seedlings there from window sills. Tomatoes and other edible plants, and my japanese indigo, naturally. The bigger plants in the picture are the ones I sowed already in January, when I tested the germination of the seeds, and when they germinated I couldn't throw them away. In the bigger plants you can already see the two types of leaves, round and pointed.
Behind the bigger plants there are small seedlings of japanese indigo which I sowed in the end of March. They are somewhat leggy,  but it doesn't matter, because when I prick them in individual pots, I can plant them deeper (just like you do with tomato plants). And now when they get more light they will grow better.

Japanese indigo is my most important dye plant, and I grow it the most, I have never enough blue. Besides japanese indigo I'm going to sow woad next week-end. I don't know yet, if my woad from last year has survived the winter, they are still under snow, but I hope there are some survivors so that I get new seeds this year and if I cut away the flower stalk, they grow bigger leaf rosettes and I can dye blue even with the second year growth, like I did here.

5 comments:

  1. Onpa jo terhakoita taimia! olen suunnitellut muokata osan hevoslaitumesta värikasvipelloksi. Neuvoja olen saannut asian tiimoilta Jokioisilta Marjo Keskitalolta. Olisiko sinun mahdollista myydä pari väritataren tainta, niin voisin kokeilla, miten ne mahdollisesti menestyisivät Itä-Hämeessä?

    ReplyDelete
  2. Thanks for telling that Japanese indigo is like tomatoes in that you can plant them lowerd own. Mine are getting leggy as well. Kiitos.

    ReplyDelete
  3. I'm glad I could help:)

    Hei Ilona, kiitos.
    En tiedä vielä jääkö minulle ylimääräisiä, jos jää ja sattuu olemaan menoa toukokuulla Saloon, niin ilmoittelen.
    Olen saamassa itselleni ensi vuodeksi lisää siemeniä, joten mulla olisi vielä hiukan ylimääräisiä, eli jos haluat kokeilla kylvää voin laittaa postiin. Ne olisi hyvä kylvää sisälle mahdollisimman pian, ulos voi istuttaa vasta kesäkuussa hallojen mentyä, ja kannattaa suojata harsolla jonnekin juhannukseen asti, jotta pääsevät hyvin kasvun alkuun siirron jälkeen.

    ReplyDelete
  4. Nice to hear of your indigo bearing plants, and to see them.
    My two woad bushes have already started to grow stalks - it was a matter of a few days, when we passed from low temps around 5 to 25 degrees Cel. today.
    I didn't realize I can cut the flower stalks to make the leaves grow better and use them for dyeing. Since I had planned only one plant to go to seeds and now I got two I can cut one and give it a try.

    ReplyDelete
  5. Hi Ladka, I have done it twice and it has worked both times, but I still don't know if it works all the time. Ones also one second year woad plant started to grow new leaves to the base when the flower stalk had fallen down by itself.

    ReplyDelete